Obťažujúce hovory a textové správy

Niekedy môžu vaše deti prijať nechcené hovory alebo správy. Niekedy sú ich iniciátormi firmy, ktoré sa snažia niečo predať. Alebo to môže byť vážnejšie – ako podvodníci, ktorí sa snažia ukradnúť im peniaze alebo údaje alebo tyrani, ktorí sa ich snažia zastrašiť.

Tak či onak, existujú spôsoby ako pomôcť.

Šikana

Ak niekto šikanuje vaše dieťa alebo mu posiela nevhodné správy, zavolajte na číslo Linky pomoci 116 111. Správy nevymazávajte. Môžeme zmeniť číslo vášho dieťaťa a náš tím zistí, odkiaľ správy prichádzajú – aj vtedy, ak neviete, kto ich poslal.

Niektoré deti si myslia, že je zábavné posielať fotky alebo videá z napadnutia ľudí („happy slapping“ - šťastné fackovanie). Ak vaše dieťa dostane takú správu alebo skončí ako obeť útoku, choďte rovno na políciu. Je to závažný trestný čin. Opäť si ponechajte správu ako dôkaz.

Spam

Legitímne spoločnosti ľuďom niekedy volajú, alebo píšu správy, aby sa pokúsili niečo predať (čo niektorí nazývajú „spam“). Ak sa tak stane, môžete ich požiadať, aby vás vymazali zo zoznamu. Môžete sa takisto zaregistrovať na Telefónnu preferenčnú službu, aby ste zablokovali predajné a marketingové hovory (nie však SMS) na váš mobil. Keď sa zaregistrujete, pre spoločnosti je protiprávne vám volať.

Ak dostávate spam od O2, zavolajte nám na 0949 949 949. Okamžite spam zastavíme.

Podvody

Niektoré bezohľadné spoločnosti posielajú aj podvodné správy. Môžu sa pokúsiť podvodom vás prinútiť zavolať na číslo s vyššou sadzbou. Alebo sa môžu pokúsiť naviesť vás na zaslanie vašich osobných údajov, aby vám mohli ukradnúť peniaze.

Nie ste bezmocní. A nie ste sami. Sme tu na to, aby sme vám poskytli pomoc a podporu.

Témy na diskusiu

Čo môžete povedať vašim deťom?

  • Ak prijmeš obťažujúci hovor, zachovaj pokoj. Väčšina ľudí, ktorí tieto hovory uskutočňujú, sa iba snažia ťa vytočiť – neurob im tú radosť.
  • Vyhýbaj sa posielaniu správ, keď si rozrušený alebo nahnevaný. Ak ich raz pošleš, nemôžeš ich vziať späť.
  • Keď zdvihneš telefón, povedz iba „prosím“. Nehovor svoje meno, kým sa nedozvieš, kto volá. Ak prijmeš nepríjemný hovor, telefón na pár minút odlož, nič nehovor a potom zlož. Mrhajú tak svojím časom a peniazmi, a to ich odradí. Ak budú volať znova, nezdvíhaj.
  • Nemusíš zdvihnúť. Ak nepoznáš číslo, hovor môžeš vždy odmietnuť, alebo nechať volajúceho použiť odkazovú schránku.
  • Vo svojej odkazovej schránke nehovor svoje meno a neposkytuj žiadne osobné údaje. Zjednoduš to – povedz niečo ako „Prepáčte, momentálne nemôžem hovoriť. Nechajte mi, prosím, odkaz“.
  • Nemusíš odpovedať na textové alebo obrázkové správy, ktoré sa ti nepáčia. Ak si myslíš, že ti niekto poslal niečo zlé alebo nevhodné, povedz to dospelému, ktorému dôveruješ.
  • Ak prijmeš nepríjemné hovory alebo správy, ponechaj si ich ako dôkaz. Poznač si časy a dátumy.
  • Ak ti niekto, koho nepoznáš, posiela správu cez Bluetooth, odmietni ju. Alebo kvôli bezpečnosti jednoducho vypni Bluetooth na telefóne.
  • Ak máš strach alebo ťa niečo trápi, porozprávaj sa s dospelým, ktorému dôveruješ. Nenechávaj si to pre seba. Nebuď v rozpakoch, neboj sa a nehanbi sa.